Friday, November 28, 2014

Perkembangan fizikal anak

a.    Perkembangan fizikal.
Abi (2009) menyatakan bahawa kanak-kanak berumur empat tahun boleh berlari menggunakan hujung kaki dan berlari dengan sekuat hati. Mereka boleh bergantungan di ‘monkey bar’, melompat dengan satu kaki dan ‘rope skipping’ serta boleh membaling bola. Pada umur begini otot-otot kecil mereka lebih banyak yang boleh dikawal. Selain itu, mereka juga boleh melukis secara kasar untuk menggambarkan objek tertentu. Purata kadar pertumbuhan fizikal kanak-kanak pada peringkat ini ialah 2½ inci dan 5 hingga 7 inci setahun. Kanak-kanak perempuan adalah lebih ringan dan lebih kecil berbanding dengan kanak-kanak lelaki. Misalnya purata ketinggian dan berat badan bagi kanak-kanak perempuan yang berusia 3 tahun ialah antara 35.5 hingga 40 inci dan 25.5 hingga 36.5 lb, manakala kanak-kanak lelaki pada usia yang sama mempunyai purata ketinggian lebih kurang 36 hingga 41 inci dan berat antara 27 hingga 38 lb. Pertambahan berat tahunan agak tekal dan kemudian beransur kurang sehingga mencapai umur baligh. Kanak-kanak baik lelaki mahupun perempuan kelihatan langsing (slim down) apabila mencapai usia pra sekolah kerana badan menjadi panjang walaupun kepala masih kelihatan lebih besar daripada badan. Pada akhir peringkat prasekolah badan kanak-kanak kelihatan lebih seimbang dan kandungan lemak menurun, oleh itu rupanya tidak lagi kelihatan tembam. Kanak-kanak perempuan didapati mempunyai lebih banyak tisu otot lemak berbanding dengan kanak-kanak lelaki yang mempunyai lebih banyak tisu otot. Pertumbuhan dan perkembangan fizikal seperti tinggi, berat, dan kekuatan adalah berbeza mengikut individu. Perbezaan ini adalah kesan daripada pengaruh faktor perwarisan dan persekitaran seperti nutrisi, status sosio-ekonomi, dan penjagaan. Menurut Meredith (1978), dua faktor penyumbang yang penting kepada ketinggian ialah etnik dan nutrisi. Masalah seperti mulnutrisi dan jangkitan penyakit yang kronik boleh membantutkan pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak. Pertumbuhan yang lambat boleh mendatangkan masalah kepada kanak-kanak dari segi social dan psikologi seperti rendah diri, kecewa dan masalah persahabatan.
Tumbesaran mereka adalah perlahan tetapi berterusan. Mereka telah mahir mengawal otot-otot penting. Kebanyakan mereka sudah mempunyai deria pengimbangan yang baik. Mereka boleh berdiri dan berjalan di atas kayu palang-pengimbang. Mereka suka melakukan persembahan berbentuk fizikal, seperti bergantungan di ‘monkey bar’  dan menggunakan ‘walking turtle’. Mereka berasa gembira menguji kekuatan dan kemahiran otot. Mereka suka melakukan lompat tali atau ‘skipping’, berlari, bergulingan, dan menari bersama muzik. Mereka boleh menangkap bola kecil, mengendali butang dan zip pakaian. Mereka boleh belajar mengikat tali kasut, menulis nama, meniru lakaran dan bentuk termasuk nombor dan huruf. Mereka menggunakan sudu- garfu dan alatan dengan betul dengan pantauan



Lingkungan umur
Pergerakan: Motor Kasar
4 hingga 5 tahun
·         Berjalan ke belakang
·         Melompat ke hadapan 10 kali tanpa terjatuh.
·         Naik dan turun tangga bersendirian.
·         Menggolekkan badan.(somersault)
5 hingga 6 tahun
·         Berlari perlahan secara berjinjit.
·         Berjalan di atas palang kayu.
·         Boleh melompat-lompat sejauh 2 meter.
·         Skipping menggunakan satu kaki bergilir-gilir.
Lingkungan umur
Pergerakan: Motor Halus
4 hingga 5 tahun
·         Memotong mengikut garis berterusan.
·         Meniru symbol tambah.(+)
·         Meniru bentuk segi empat.
·         Menulis beberapa huruf besar.
5 hingga 6 tahun
·         Memotong bentuk-bentuk yang mudah.
·         Meniru bentuk segi tiga.
·         Menyurih bentuk berlian.
·         Meniru tulisan namanya.
·         Menulis angka satu hingga lima.
·         Mewarna dalam garisan yang diberikan.
·         Memegang pensel seperti orang dewasa.
·         Ketepatan penggunaan tangan kanan ataupun kiri
( kidal).
·         Menampal dan mengegam dengan betul.

No comments:

Post a Comment