Apabila kanak-kanak mencapai usia 2 tahun, mereka bukan
hanya boleh berjalan, tetapi juga boleh melakukan pelbagai aktiviti motor
seperti mengutip benda, menyusun blok, membuka tali kasut dan sebagainya.
Kemahiran motor ini boleh dibahagikan kepada kemahiran motor kasar dan
kemahiran motor halus. Perkembangan motor kanak-kanak pada peringkat ini
memperlihatkan koordinasi yang baik antara otak dengan mata. Kanak-kanak juga
mempunyai keupayaan untuk berdikari seperti boleh melakukan sendiri pelbagai
tugasan harian seperti makan dan pakai baju. Kemahiran motor kasar dan motor
halus yang telah dikuasai oleh kanak-kanak boleh dijelaskan seperti berikut:
i) 2
– 3 umur ( tahun )
melompat dan berlari ulang-alik menunjukkan tahap
aktiviti yang paling tinggi
Suka menconteng, mendiskriminasi objek tetapi tidak boleh melukis objek
Suka menconteng, mendiskriminasi objek tetapi tidak boleh melukis objek
ii) 3
– 5 umur ( tahun )
memanjat, menendang bola dan menunggang basikal kecil
Memegang gelas dengan sebelah tangan, mengutip objek, menyusun blok secara menegak, membuka tali kasut, makan dengan menggunakan sudu, menuang air dari bekas, dan boleh menyalin bulatan dan melukis garisan lurus
Memegang gelas dengan sebelah tangan, mengutip objek, menyusun blok secara menegak, membuka tali kasut, makan dengan menggunakan sudu, menuang air dari bekas, dan boleh menyalin bulatan dan melukis garisan lurus
iii) 4
– 5 umur ( tahun )
melakukan aktiviti fizikal yang lebih mencabar dan lasak
seperti memanjat tangga dengan sebelah kaki menunjukkan kebolehan luar biasa di
taman permainan dan melakukan aksi gimnastik yang mudah. Melukis bentuk yang
mudah, menulis huruf yang besar dan menggunakan gunting untuk memotong.
iv) 5
tahun dan ke atas
lari dengan lebih laju dan suka berlumba lari dengan
rakan. Boleh melompat sejauh 3 kaki dan setinggi 1 kaki. Boleh melompat dengan
sebelah kaki dan melakukan gerakan kaki seperti bermula, berpusing dan berhenti
dengan berkesan.
Boleh berjalan atas palang, melontar dan menangkap bola. Menarik zip, membutang baju, membina rumah dengan blok, mengikat tali kasut, melukis atau menyalin bentuk, contohnya segi empat, tetapi tidak boleh melukis bentuk diamond kerana tidak simetri.
Boleh berjalan atas palang, melontar dan menangkap bola. Menarik zip, membutang baju, membina rumah dengan blok, mengikat tali kasut, melukis atau menyalin bentuk, contohnya segi empat, tetapi tidak boleh melukis bentuk diamond kerana tidak simetri.
No comments:
Post a Comment