Friday, November 28, 2014

Perkembangan Kognitif pada anak

Kanak-kanak mentafsir pengalaman mengikut peringkat perkembangan mental mereka. Bukan sahaja mereka kurang berpengalaman secara kuantitatif tetapi pengetahuan mereka berbeza dari segi kualitatif. Perkembangan kognitif kanak-kanak merangkumi zaman awal kanak-kanak dan pertengahan kanak-kanak. Tetapi di sini kita hanya menitik beratkan zaman awal kanak-kanak.

Alam kognitif awal kanak-kanak atau kanak-kanak pra sekolah adalah kreatif, bebas dan imaginatif, contohnya mereka melukis manusia menyerupai orang-orangan (scarecrow). Kanak-kanak peringkat ini juga terlalu egosentrik dari segi pemikiran. Mereka melihat persekitaran mereka melalui perspektif diri mereka dan belum berupaya melihat melalui perspektif orang lain. Menurut Piaget kanak-kanak akan menggunakan konsep yang sedia ada untuk mentafsir idea atau pengalaman baru melalui proses asimilasi dan proses akomodasi iaitu apabila kanak-kanak mengubah suai konsep sedia ada kepada idea atau pengalaman baru untuk menjadi lebih bermakna tambah Piaget lagi, perkembangan kognitif kanak-kanak berlaku kerana proses adaptasi iaitu interaksi antara asimilasi dan akomodasi. Konsep ini menjadi lebih luas melalui asimilasi dan diubahsuai melalui akomodasi.
Menurut Spodek et al. (1987), kognitif merujuk pada intelek atau pemikiran individu. Perkembangan kognitif memfokuskan kepada cara kanak-kanak belajar dan memproses maklumat iaitu suatu proses memperkembangkan daya fikir atau membina pengetahuan kanak-kanak.


Jean Piaget merupakan ahli psikologi yang menyatakan kanak-kanak berfikir berbeza daripada orang dewasa. Beliau melihat pemikiran sebagai proses sedar dan memberi penekanan kepada peringkat perkembangan yang berkait rapat dengan pematangan. Menurut Piaget perkembangan kognitif kanak-kanak awal ini di beri konsep sebagai pemikiran pra-olahan:

i. Semulajadi:
Permulaan kebolehan menyusun semula dalam pemikiran apa yang telah dibina dari segi tingkah laku, dan peralihan penggunaan simbol daripada primitif  kepada yang lebih sofistikated. Belum lagi boleh berfikir dari segi olahan.

ii. Sub peringkat fungsi simbolik:
Sub peringkat ini berlaku lebih kurang pada umur 2 dan 4 tahun dan menggambarkan sifat pemikiran simbolik, egosentrik dan animisme

iii. Sub peringkat pemikiran intuitif:
Kanak-kanak berumur antara 4 dan 7 tahun. Intuitif kerana kanak-kanak    kelihatan amat yakin dengan pengetahuan mereka. Tetapi tidak tahu bagaimana mereka mengetahuinya. Menyoal tidak berkesudahan dan kurang pengetahuan dari segi ketekalan.

Umur 5,6 dan 7 tahun 
Kanak-kanak berumur 5, 6 dan 7 tahun selalunya amat teruja untuk memulakan persekolahan dan tanggungjawab baru mereka, kecuali sebilangan kecil kanak-kanak yang sebelumnya tidak dibiasakan dengan berkawan di Taska atau tadika.
Pada umur begini, ibu bapa adalah insan yang paling penting di dalam hidup mereka. Adalah penting untuk menentukan  had-had yang dibenarkan dan memastikan mereka tahu apa yang diharapkan daripada mereka. Lakukan dengan dengan suara yang lembut, sabar, jelas dan konsisten. Setiap kanak-kanak perlu berasa istimewa dan diambil berat dalam jagaan anda. Kanak-kanak pada usia begini sangat menggembirakan hati. Mereka suka menjadikan diri mereka berguna kepada orang-orang dewasa.




Lingkungan umur
Bidang Kemahiran
4 hingga 5 tahun
·         Bermain dengan perkataan seperti mencipta pantun sendiri, menyebut atau mereka perkataan yang sama bunyi.
·         Menunjuk atau menamakan enam jenis warna.
·         Memadankan gambar-gambar lazim seperti kasut, stoking, kaki, rambutan, durian ataupun  pisang.
·         Melukis rajah manusia dengan dua hingga enam anggota yang dapat dicam seperti kepala, kaki dan tangan. Dapat menamakan ataupun memadan anggota yang dilukis dengan anggotanya sendiri.
·         Melukis, menamakan, dan menjelaskan gambar yang biasa.
·         Menghafal angka hingga lima, meniru orang biasa.
·         Mengetahui nama jalan dan Bandar tempat tinggal.
·         Memiliki tumpuan perhatian lebih lama. Belajar melalui pemerhatian dan mendengar orang dewasa serta melalui penerokaan. Mudah terganggu.
·         Memahami sebahagian ataupun seluruh hubungan konsep, fungsi, dan masa. Fungsi atau kegunaan objek disebut di samping menamakannya.
·         Pemahaman konsep berkaitan masa bertambah. Boleh bercakap berkenaan semalam ataupun minggu lepas ( masa lampau), hari ini, dan apa yang berlaku esok.

5 hingga 6 tahun
·         Menceritakan semula daripada buku bergambar dengan tepat.
·         Menamakan beberapa huruf dan angka.
·         Mengira secara hafalan satu hingga sepuluh.
·         Mengasingkan objek mengikuti cirri seperti mengikut warna, bentuk ataupun saiz.

No comments:

Post a Comment